Mieke Schoofs

Zwangerschapsyoga

Als je zwanger bent is het zeker de moeite waard om bewust met je lichaam om te gaan en het
voor te bereiden op de bevalling.

Zwangerschapsyoga biedt hiervoor speciale oefeningen, ademtechnieken en ontspanning.
Zwangerschapsyoga is een prettige manier om je, in groepsverband heel bewust, samen met je
ongeboren baby voor te bereiden op de bevalling.

Door zwangerschapsyoga leer je contact te maken met je ademhaling en leer je om te gaan met
spanning en ontspanning in je lichaam. Door het soepel samenspel van houding, concentratie,
ademhaling en ontspanning heeft de zwangerschapsyoga een ontspannende werking op lichaam en
geest. Zwangerschapsyoga geeft je een natuurlijke zekerheid en vertrouwen in je eigen lichaam.
De ongeboren baby zal zeker meegenieten van de rust die je bij jezelf zal ervaren.
De oefeningen vragen geen krachtsinspanning. Je hoeft geen prestatie te leveren.
Zwangerschapsyoga is juist het zoeken naar zachtheid in jezelf en daarom kan iedere
zwangere dit volgen. Het is ook niet nodig dat je al eerder yoga hebt beoefend. Door de
combinatie van oefeningen en ademhaling wordt een grote innerlijke rust bereikt. Verder leer
je houdingen waarin je weeën kunt opvangen. Ook de perstechniek krijg je aangeleerd. De
verschillende manieren van ademen die pijn kunnen verlichten en rust kunnen brengen tijdens
het baringsproces krijgen veel aandacht tijdens de bijeenkomsten.

Er worden speciale partneravonden georganiseerd. Op die avond wordt doorgenomen wat er
bij de bevalling gebeurt en wat de rol van je partner daarin kan zijn. Er wordt geoefend
met het opvangen van weeën, het ademhalen, het ontspannen en het persen.

Het ideale tijdstip om met de zwangerschapsyoga te beginnen is rond de vierde, vijfde
maand; meestal het moment waarop je de eerste bewegingen van de baby voelt.

Ik heb een diploma vroedkunde en ben ingeschreven in het RIZIV. Je krijgt maximaal 15
lessen zwangerschapsbegeleiding op basis van yoga van je ziekenfonds vergoed .